Home KROPPEN Näringsmedicinsk Tidskrift

Näringsmedicinsk Tidskrift

0
13

Äntligen är nya numret (Januari 2012, Nr.1, Årgång 17) av Näringsmedicinsk Tidskrift ute! Jag säger det direkt: jag sitter i redaktion för denna tidskrift sedan en kort tid tillbaka men det finns ingen ekonomisk vinst i det för mig; sett till nedlagd tid är det en förlustaffär. Sett till ökad kunskap och växande inom näringsfysiologi är det däremot en ren vinstaffär. Det är givetvis även en stor ära att ha blivit tillfrågad att vara med och få tycka, tänka och bidra till en sådan kvalitetstidskrift som denna! Det är några få tidskrifter som jag tycker att alla bör läsa som har ett intresse för kost, hälsa och livsstil. Denna är en av dem. Låt inte namnet avskräcka; Näringsmedicinsk Tidskrift har lyckats med konststycket att hålla en perfekt nivå så att personer utan relevanta kunskaper finner något likväl som att läkare med intresse för näringsfysiologi och funktionsmedicin kommer att finna material att bita i.

Det nya numret handlar om bakterier för ett friskare liv. Jag har skrivit om det många gånger i bloggen: en god inre bakterieflora (även yttre eftersom vi har bakterier på huden) är A och O för hälsan! En viktig artikel i det här numret handlar om patogen bakterieöverväxt och hur dessa skapar en biofilm, en tunn hinna som normalt består av polysackarider, fibrin (koagulationsprotein) och DNA. Biofilm finns i stort sett överallt och har en viktig funktion att fylla. När skadliga bakterier bildar patogen biofilm ökar emellertid risken för akuta såväl som kroniska sjukdomar. Dessvärre kan den biofilm som skadliga mikroorganismer skapar bli svår att penetrera vilket i sin tur ökar risken för eventuella svårbehandlade och långdragna kroniska besvär. Man kan misstänka patogen biofilm vid återkommande övre luftrörsbesvär, urinvägsinfektioner, magtarmbesvär, öroninflammationer eller problem med munhålan för att nämna några få besvär.

För att minimera risken för patogen biofilm är det oerhört viktigt med en god tarmflora och exempelvis probiotikastammarna Lactobacillus rhamnosus och Lactobacillus plantarum har visat sig förstöra biofilm från E. Coli samt reducerar E.colis förmåga att penetrera tarmbarriären. Om man har dragits med kroniska hälsobesvär som är kopplade till kroniskt patogen biofilm (största delen av bakterieinfektionerna skapar biofilm) räcker det ibland inte med tillskott av tarmbakterier och god kost. Då finns det ett annat vapen i arsenalen som artikeln tar upp: enzymer. Dessa penetrerar patogen biofilm om de tas på fastande mage. Tas enzymer tillsammans med mat kommer de däremot att verka på näringsämnen i maten istället för på biofilmen, vilket är bra för en god matsmältning och bra näringsupptag men däremot inte för att lösa upp patogen biofilm. Det finns även cancerläkare som arbetar med höga doser av enzymer för att angripa cancerceller men det ska jag skriva om i ett annat inlägg.

Om jag känner att en förkylning är på gång har jag en speciell arsenal som just är kopplad till reduktion av patogen biofilm. Denna kur fungerar 99,99 % av fallen och då syftar jag på svåra och jobbiga dagisinfektioner som mina barn tar med sig hem och sprider genom att nysa mig eller min sambo rakt i ansiktet. Alla som har små barn vet precis vad jag menar. Jag äter normalt inte socker eller spannmål men om du gör det, rekommenderar jag att du undviker det helt och hållet, speciellt om du ska bekämpa en infektion.

  1. Jag tar ett mycket varmt bad med cirka 5 dl epsomsalt vilket är magnesiumsulfat (MgSO4). När jag ligger i badet dricker jag en kanna med varmt vatten och bitar av skalad ingefärsrot som har fått dra i vattnet. du kommer att svettas ordentligt. Därefter tar jag en dusch och sätter på mig rena och varma kläder.
  2. Jag tar riktigt många enzymer (10-15 kapslar) på tom mage tillsammans med rikligt med vatten.
  3. Jag går och lägger mig och försöker sova eller slappna av.
  4. När jag vaknar tar jag extra mycket tarmbakterier.

Det slår inte fel, man är ”frisk” på några timmar istället för en veckas segdraget tillstånd där man inte mår tillräckligt bra för att träna men inte tillräckligt dåligt för att inte arbeta. Det är inte ovanligt att personer dras med förkylningar i både två och tre veckor och så ska livet inte vara.

Vad är det som händer i denna kur? Det varma badet och epsomsaltet ökar kroppens avgiftning via huden. Magnesium reglerar många viktiga enzymatiska processer i kroppen. (Jag rekommenderar aldrig att man tar magnesiumsulfat oralt som vissa leverrensningskurer däremot gör. Det irriterar endast tarmslemhinnan och är inte rätt sätt att avgifta sig. Jag ska skriva om detox och avgiftning framöver som jag för övrigt anser vara ett mycket missförstått ämne – nej, fruktjuicefasta är inte ett bra sätt att avgifta och det kommer endast att göra mer skada än nytta.). Ingefäran reducerar bland annat inflammationer. Enzymerna penetrerar och löser upp den patogena biofilmen vilket gör att immunförsvaret kommer åt och kan oskadliggöra bakterierna. Sömnen eller avslappningen minskar stress samt ökar immunförsvarets funktion.

Till denna kur hör givetvis att man initialt har adekvata nivåer av vitaminer och mineraler (D-vitamin är särskild viktig) och att man inte äter junk food eller lider av sömnbrist. Denna minikur gör givetvis nytta ändå men jag vågar inte lova att du blir fri från den värsta dagisförkylningen på en dag om du har kroniska näringsbrister eller inte sover bra.

Därefter försöker jag träna så snart jag kan (Mina träningspass är ofta korta, intensiva, funktions- inriktade styrketräningspass, aldrig långa cardiopass, eller som Mark Sisson en tidigare maratonveteran och triatlonidrottare kallar det: Chronic Cardio.)

Läs mer om patogen biofilm och hur du gör för att bli av med den i Näringsmedicinsk Tidskrift. Jag skulle vilja påstå att det är en av de viktigaste artiklarna du kan läsa just nu gällande hälsa. Det senaste numret innehåller även en intressant och bra överblick över antibiotikaresistens, en bra genomgång av hur mikronäringsämnen och probiotika påverkar immunförsvaret, en viktig artikel om Borrelia, en bra artikel om probiotika, allergi och förkylningar, ett riktigt bra recept på ett traditionellt livsmedel som varmt rekommenderas i GAPS-dieten samt givetvis det vetenskapliga skafferiet som presenterar enkla, tydliga och korta sammanfattningar av intressanta hälsostudier. Numret avslutas med ”Fråga Anna om näring”. Just det här numrets fråga samt dess svar tror jag att många blir förvånade över: ”Tänk att ’det’ kan ha en sådan effekt på …”

Min rekommendation är att du börjar prenumerera på Näringsmedicinsk Tidskrift idag. Sex nummer kostar 280 kr (nej, jag får inge provision och tjänar inte några pengar på detta) vilket motsvarar cirka 8-10 stycken kaffelatte av lite finare kvalitet.  Jag lovar att den kunskap du kommer att få kommer att göra betydligt mer för din hälsa än dessa 8-10 kaffelatte. (Det finns studier som pekar på fördelar med måttligt kaffedrickande, speciellt när det gäller blodsockermetabolism och diabetes men det finns studier som visar att mer än fyra koppar per dag kan urlaka kroppen på viktiga B-vitaminer för att inte tala om vad det gör mot binjurarna hos en person som redan är stressad eller mot ett foster vars ”mamma” dricker kaffe med koffein i.)

Kunskap är första steget mot hälsa!

Varmt lycka till med dina bakterier!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18606630

Comment(13)

  1. Betalade in för att prenumerera häromdagen, så väntar med spänning på att tidningen ska dimpa ner i brevlådan:) Köpte några gamla nummer när jag var på Hälsomässan i Älvsjö i höstas och blev väldigt såld, den bästa tidningen jag läst!

  2. Hej! (igen..) Kom bara att tänka på några saker efter att ha läst ännu mer i din blogg.

    Glutamin: Vet att du och många andra rekommenderar glutamin för att läka tarmen, men Annika Lagerhorn (som skrivit om hur hon blev frisk från Ulcerös colit med hjälp av basallergidiet) säger att glutamin kan omvandlas till glutamat i kroppen och därmed skada. Åsikt om det?

    Enzymer: Natasha Campbell-Mcbride skriver i sin bok, om jag fattat det rätt, att man i första hand ska se till att det finns tillräckligt med magsyra (med tillskott) och att enzymproduktionen då vanligtvis hänger med automatiskt. Vad tänker du om det? Vad händer då om man bara tillsätter enzymtillskott och fortfarande har för lite magsyra?

    Probiotika: Kan en “die off”-reaktion uppstå först efter en veckas intag av probiotika och ge feber, magsmärtor deluxe och illamående?

    Ber om ursäkt för en massa frågor, blir mest nyfiken när jag läser olika åsikter kring ämnen, för att kunna bilda mig en helhetsuppfattning. Och ja, probiotika-frågan var mest en instickare när jag ändå frågade det andra..

    1. Hej,
      Läs detta från FAQ för Glutamin på http://www.greatlife.se/halsoprodukter/glutamin/: “Glutamin kan vara fördelaktigt om du tränar hårt men det kan även reparera skador i mag-tarmkanalen eftersom aminosyran glutamin används av cellerna för att reparera sig. Dessutom använder immunförsvarceller aminosyran glutamin. Vi rekommenderar dock att man använder Glutamin under begränsade perioder om man inte tränar hårt. Personer med följande besvär/tillstånd/syndrom rekommenderar vi inte glutamin till eftersom det finns risk att glutamin omvandlas till glutamat i nervceller. Glutamat ger upphov till så kallad excitotoxicitet vilket är en process som skadar nervceller.
      • Stroke
      • Reyes syndrom
      • Njurbesvär
      • Levercirrhos
      • Neurodegenerativa sjukdomar
      • Graviditet
      • Ammande kvinnor
      • ADHD
      • Hypoglykemi (lågt blodsocker)
      • Autism
      • MS
      • Andra neurologiska sjukdomar”

      Gällande magsaft är det givetvis otroligt viktigt att man har tillräckliga saltsyranivåer i magen. Adekvata nivåer gör att man smälter maten bättre och därmed tar upp näringsämnen som man ska i tunntarmen. Det krävs specifika näringsämnen för adekvat saltsyraproduktion så det är en god cirkel. Så att säga. Emellertid är enzymer mycket bra om man har för låga nivåer av saltsyra då det hjälper kroppen på traven vid ofullständigt nedbrytning av näringsämnen. Det i sin tur ger möjlighet för bättre näringsupptag vilket i sin tur är en förutsättning för bra saltsyranivåer.
      När det gäller probiotika skulle jag bli förvånad om du får en så kallad herxheimers reaktion efter en veckas intag av probiotika så till vida du inte har ökat dosen kraftigt och plötsligt. Det är klart att det kan vara en reaktion som kommer på grund av att ”probiotiska bakterierna börjar attackera skadliga mikroorganismer i tarmkanalen vilka dör och frisläpper gifter.” Jag hade dragit ner på dosen och sakta ökat dosen.
      Du behöver verkligen inte be om ursäkt för frågorna! Fråga på! 

      Varma hälsningar,
      Patrick

  3. Tack så mycket för svaren! Hade av någon anledning missat infon om glutamin, trots att jag läst många andra FAQ på sidan. Läste även mer om enzymerna i artikeln om biofilm och förstod även där mer vad extra tillförsel kan göra för nytta! /Martina

  4. Intressant det där om bakterier. Din kur mot förkylning och sånt ännu mer intressant.

    Det fanns en läkare som dog på 50-talet tror jag, vars rekommendationer, råd, tips osv har vissa likheter med vad du skriver. Tilden var ganska ensam på sin tid att bedriva medicin utifrån de teorier om människan, sjukdomar och mottaglighet som han hade. Han stod på sig fram till sin död.

    http://www.whale.to/vaccines/tilden.html

    P.S bryr dig inte om att det ligger på en antivaccinsida, det är Tilden som intressant.

  5. Mycket mycket intressant blogg och artikel! Snubblade in på sidan idag och kommer bli en trogen läsare av den. Förkylningskuren var riktigt intressant, det står dock bara tillsätt enzymer, vilka enzymer menar du? Var kan man beställa dem?
    Mvh Janne

  6. Tack så mycket för informationen, ska kika och läsa mer om enzymerna.
    Great Earth har ju mycket bra produkter.

    Önskar en riktigt fin dag tillbaka!
    /Janne

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *