Home KOST & NÄRING D-vitaminförgiftning (existerar knappt)

D-vitaminförgiftning (existerar knappt)

0
2

Visst kan man få för mycket av det fettlösliga D-vitaminet men det är mycket ovanligt. D-vitaminbrist är betydligt vanligare. D-vitamin lagras som 25(OH)D och när nivåer i blodserum blir för höga uppstår förgiftning. Det finns ingen som helst risk att få förgiftning via solen eftersom den naturliga D-vitaminproduktionen regleras ned om du exponeras för mycket sol. Emellertid kan man via kosttillskott få i sig för mycket D-vitamin över tid. Förgiftningsdoser varierar från person till person och de publicerade fall av D-vitaminförgiftning involverar intag av mer än 40 000 IU (1000 mcg) per dag. Det finns två fall med personer som tog 2 000 000 IU per dag som överlevde. Det första tecknet på för mycket D-vitamin är höga kalciumnivåer i urinen och därefter höga kalciumnivåer i blodet. Andra symptom på D-vitaminförgiftning är:

  • Illamående
  • Dålig aptit
  • Förstoppning
  • Svaghet
  • Viktnedgång
  • Hjärtrytmsbesvär
  • Stickande känsla i munnen

Om du tror att du har D-vitaminförgiftning kan du testa dina värden med ett blodprov. Om värdena är lägre än 200-250 ng/mL (500-750 nmol/L) har du troligtvis inte D-vitaminförgiftad trots att referensvärden är 50-80 ng/ml (125-200 nmol/L). Då kan dina symptom istället bero på en underliggande magnesiumbrist. Kom ihåg att antalet med d-vitaminbrist är betydligt fler än de med för mycket D-vitamin i blodet. Jag tror knappt att det förekommer i Sverige. Vitamin D-council i USA rekommenderar tillskott av 4000-5000 IU/dag om man inte exponeras för sommarsol på stor del av kroppen utan solskydd i cirka 20-30 minuter under timmarna när din skugga är kortare än vad du själv är.

PS. Om du har brist på vitamin K ökar risken för D-vitaminförgiftning.

http://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/what-is-vitamin-d/vitamin-d-toxicity/
tags:

Comment(2)

  1. Fick i slutet på 2013 reda på att jag hade toxiska värde av D-vitamin. Symtomen var utslag, trötthet, huvudvärk , magvärk, illamående m.m. Har under många år behandlats med Kacium med d-vit.
    D-vit. värdet är nu på nedgång men jag mår fortfarande dåligt. Får ingen utredning eller hjälp. Läkaren vill avvakta. Är orolig för att mina njurar ska ha tagit skada. Vad ska jag göra?

    1. Hej Britt-Marie,

      Höga doser av D-vitamin ska alltid tas tillsammans med K-vitamin. Vad hade du för 25(OH)D-nivåer? Tar du vätskedrivande medel (reducera ödembildning och för att sänka blodtryck). Det kan öka d-vitaminnivåerna i blodet. Förmodar att du fick diagnosen hyperkalcemi. Har du kontrollerat dina njurar? Det finns egentligen bara några få saker att göra: sluta med alla kosttillskott som innehåller D-vitamin till dess att du får normala nivåer. Reducera kalcium i kost och i kosttillskott. Kortison kan förhindra att ditt skelett släpper kalcium. Jag hade dock inte gått den vägen.

      Varmt lycka till!
      Patrick

      Du kan läsa mer här:
      http://www.vitamindcouncil.org/further-topics/vitamin-d-hypersensitivity/
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3191699/

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *