Home KOST & NÄRING Ett av världens mest allvarliga framtida hälsoproblem?

Ett av världens mest allvarliga framtida hälsoproblem?

14

Jag har skrivit om hur USAs motsvarighet till jordbruksverket, USDA (US Department of Agriculture) har visat att 42 % av befolkningen över 12 år har brister på D-vitamin. Nu har det äntligen kommit en studie gjord på Europeisk befolkning. Studien publiceras i marsnumret i British Journal of Nutrition. Dessvärre visar studien samma nedslående resultat och fynden är riktigt allvarliga när det gäller Europas framtida folkhälsa.

Forskarna vid Department of Health and Human Performance vid Universidad Politécnica i Madrid tittade på 1006 ungdomar (12,5 – 17, 5 år gamla), från nio olika länder i Europa. Medianvärdet för det prov som togs (25-hydroxycholecalciferol eller (25(OH)D)) var 57,1 nmol/l. Vitamin D Council i USA menar att 125 nmol/l (50 ng/mL) är optimal nivå. I studien hade man värdet < 75 nmol/l som brist.

Nu till det riktigt skrämmande: studien visade att cirka 80 % hade suboptimala nivåer av D-vitamin varav 39 % hade brister och 15 % hade mycket allvarliga brister.  Om man följer Vitamin D Councils nivåer för D-vitaminbrist kommer betydligt fler än 80 % av de undersökta blodproverna uppvisa suboptimala nivåer av D-vitamin. Låt mig återigen citera Dr. Edward Giovannucci, professor vid Harvard Medical School, som för några år sedan talade om länken mellan D-vitaminproduktion och solen vid American Association for Cancer Research. Han belyste att brist på D-vitamin bidrar till betydligt fler cancerfall än vad solexponering som leder till malignt melanom (hudcancer) bidrar med gällande cancerstatistik. Dessutom utmanade han publiken att finna något ämne som har så starka anticancerogena egenskaper som D-vitamin. D-vitamin spelar inte bara en viktig roll i sjukdomar som cancer utan även för kardiovaskulära sjukdomar, diabetes, hormonella sjukdomar, infektionssjukdomar, autoimmuna sjukdomar, inlärningsbesvär och mentala sjukdomar, neurologiska sjukdomar, luftrörbesvär, astma, hudbesvär för att nämna några få.

Dr. JoAnn Manson, som är professor vid Department of Epidemiology, Harvard School of Public Health, professor i Medicine, Harvard Medical School, Chief Division of Preventive Medicine, Department of Medicine, Brigham and Women’s Hospital säger: ”Jag anser att D-vitamin är ett av de mest lovande näringsämnen för att förhindra hjärtsjukdom och cancer och jag tror mycket på detta.

Vad är konsekvensen av detta? Om resultatet är representativt för ungdomar i Europa i allmänhet och det inte korrigeras med tillskott, riskerar vi att se mycket allvarliga hälsoproblem i framtiden.

PS. Forskare vid enheten för Molekylär Epidemiologi (Department of Pediatrics) vid Jikei University School of Medicine Minato-ku i Tokyo, visade i en studie som publicerades i American Journal of Clinical Nutrition år 2010 att: D-vitamin kan reducera vinterinfluensa samt astmaattacker. Studien var en randomiserad, dubbelblind, placebokontrollerad studie =gold standard som det kallas.

Läs allt du behöver veta om D-vitamin. Det är viktigt med rätt form!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21846429

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20219962

tags:

Comment(14)

  1. Nu sedan nästan ett år tillbaka tar jag extra d-vitamin, Apotekets och Holistics, 4000 IE om dagen tillsammans med fettrik måltid. Jag har inte märkt att jag fått mindre infektioner och förkylningar detta år, snarare tvärtom. Det känns lite tråkigt.
    Äter lchf sen över ett år tillbaka.

    Jag har tänkt på en sak. Jag har burit glasögon sedan tioårsåldern. Kan det hindra solljusets d-vitamin att komma in i ögat? Ok, solen träffar ju övriga kroppen också men jag undrar om inte det är viktigt att få solljus in i pupillen också?

    Tacksam för svar!

    1. Hej,
      Tyvärr räcker det inte med LCHF och D-vitamin. Du behöver tänka på när det gäller hälsa är:
      – Kost och näring
      – Träning och kroppsrörelse
      – Sömn och återhämtning
      – Stresshantering
      – Glädje och bearbetning av sorg
      – Syfte med livet samt trossystem, etik och moral
      Allt ovan måste optimeras för att vi ska uppleva oss som friska, starka, lyckliga och då kommer hälsan per automatik. När det gäller LCHF, kan det vara värt att notera att lite stärkelse kan vara av värde om du inte lider av diabetes, metaboliska besvär eller övervik, dvs. Kolhydrater från stärkelse (rotfrukter, sötpotatis ex.)kan ligga på 400-600 kcal/dag vilket kan ge en god effekt. Dock ska du inte överdriva och ta mer än detta, så tillvida du inte tränar mycket hårt. Det är viktigt att få solljus in i ögat men inte för D-vitamin utan för den naturliga dygnsrytmens optimering där hormoner spelar en viktig roll. D-vitamin skapas när solens UVB-strålar träffar en kolesterolmolekyl som heter 7-dehydrokolesterol som finns i huden. Den omvandlas till Kolekalciferol (Vitamin D3).

      Varmt lycka till med hälsan!
      Patrick

  2. Tack för ännu ett toppeninlägg!

    Jag skulle vilja lägga till en kommentar till Johanna och det är att jag och min familj har varit väldigt friska (ingen influensa eller feber etc) sedan vi tog bort komjölksprodukter ur vår kost. Sedan är det ju svårt att säga exakt vad som bidrar till vad, vi äter ju också D-vitamin men även omega 3, som tillskott. Men jag har även fått det berättat för mig från andra som har slutat med komjölk, att deras immunförsvar blir bättre.

    Vänlig hälsning,
    Linda

    1. Hej Linda,

      Jag håller med dig gällande komjölk. Jag har också upplevt flera fall där man efter att ha tagit bort just komjölk upplevt en dramatisk hälsoförbättring. Dock är det svårt att generalisera att en dylik hälsoåtgärd skulle förbättra hälsan för alla. Det är värt att prova helt klart. Personligen äter jag inte mjölkprodukter annat än ekologiskt smör till matlagning och det mycket sällan.

      /Patrick

  3. Hej Linda och Patrick,

    Tack för att ni svarade!

    Angående mjölkprodukter så har jag funderat på att testa att vara utan för att se om det gör skillnad för mitt immunförsvar. (Jag testade att sluta med mjölkprodukter några månader en gång på den tiden jag åt “som vanligt”, alltså innan jag började med lchf för ett år sedan, men märkte ingen skillnad i hälsa.) Jag dricker ytterst lite mjölk idag men gillar grädde och ost och vill helst steka i smör, men jag kan absolut tänka mig att testa en gång till att vara utan smörprodukter igen.

    Sen ett halvår tillbaka äter jag lite kokosfett varje dag. Jag äter fisk flera ggr/veckan, mkt ekologiskt ägg, inte så mkt kött. Mkt blomkål, broccoli, mjölksyrade grönsaker och kål av olika slag.

    Rotfrukter däremot äter jag nästan inte alls förutom mjölksyrade morötter. Jag skulle kunna testa att äta lite mer stärkelse från rotfrukter men jag är rädd för att gå upp i vikt igen – har gått ner kraftigt med denna kost det senaste året.

    Jag tar också omega 3-tillägg sen mer än ett halvår. Promenerar och simmar och ibland styrketräning. Rör mig i mitt jobb.

    Jag funderade på det här med dygnsrytmen och sol när man bär glasögon. Jag lider av måttlig SAD och får ljusterapi. Kan det bero på glasögonen som till viss del hindrar solljus att nå pupillerna?

    Nej immunförsvaret har inte blivit bättre men jag har gått ner till normalvikt och jag upplever mig ha mindre värk än jag hade innan kostomläggningen.

    Det ska bli svårt att vara utan gräddet i kaffet men jag ska testa!

    1. Hej,

      Jag hade helt klart provat utan mjölkprodukter under en period om 3 månader (möjligtvis ok med feta fermenterade mjölkprodukter då och då). Du verkar äta bra men jag tror personligen att det kan vara bra med lite extra stärkelse från bra kolhydrater (rotfrukter och sötpotatis). Reducera fruktintaget så att du får i dig max 15 gram fruktos per dag. När det gäller vikten är intervallträning toppen, prova det.
      Att du har gått ner till normalvikt samt har mindre värk är toppen. Du ska se att det kommer att ge positiva effekter på immunförsvaret med tiden. Jag måste studera mer när det gäller glasögon och SAD. Det är kanske en kombination av D-vitaminbrist, störning i hormonsystemet m.m. Om man tar extra D3 är det viktigt att komma ihåg att man inte ska ha brist på A-vitamin får ökar risken för förgiftningsskador.

      lycka till!
      Patrick

  4. Hej Patrick!
    Jag funderar kring det du skrev om att man inte ska ha brist på A-vitamin när man äter D3 som tillskott. Vi äter alla D3 i min familj, även barnen, men inget rent A-vitamin tillskott. Jag och min sambo samt vår äldste son äter alla multivitaminer (från Innate Response såklart!) men vår lilla son på snart 3 år kan jag inte få i en sådan tablett (Kids Multi). Hur mycket animalier/morötter samt andra karotenrika grönsaker tror du krävs för att täcka hans A-vitamin behov? Det är en svår balansgång, jag vill inte att han ska få D3 -brist men självklart vill jag inte heller förgifta honom med D3! Just nu får båda barnen 2000 enheter D3 om dagen, utblandat i Eskimo Pure.

    1. Jag tycker inte att ni ska ta ett A-vitamintillskott (varken betakaroten eller retinol) utan få i er A-vitamin via mat. Vanliga kosttillskott innehåller ofta betakaroten men jag syftar alltså på retinol i detta fall. Mat med mycket retinol är lever från olika djur, kött från animalier bland annat. Gällande D-vitamin: D-vitamin mäts i IU (International Units) och 1 IU = 0,025 mcg eller 1 mcg = 40 IU. Livsmedelsverket menar att vi behöver 400 IU (10 mcg) per dag medan vitamin D council i USA har följande rekommendationer under perioder under vilka man inte exponeras för solljus*:
      o Friska barn upp till 1 år 1000 IU (25 mcg)
      o Friska barn upp från 1 år cirka 88-90 IU (2,2 – 2,25 mcg)/per kg kroppsvikt. (Kontrollera er sons vikt med andra ord)
      o Vuxna och ungdomar minst 5000 IU (125 mcg)
      o Gravida och ammande minst 6000 IU (150 mcg)
      Jag följer vitamin D councils rekommendationer. Kroppen förbrukar cirka 3000-5000 IU per dag (enligt studie gjord på friska män publicerad i American Journal of Clinical Nutrition år 2003, januarinumret). Det bästa är givetvis att ta ett blodprov och få exakt svar på serumnivåer av 25-hydroxyvitamin D.
      För att bilda D-vitamin via solens UVB-strålar måste solen stå minst 45 grader över horisonten (din skugga ska vara kortare än du) för att UVB-strålarna ska vara tillräckligt starka för vitamin-D-produktion. Det betyder att det är under timmarna mitt på dagen, månaderna maj till augusti, som solen kan ge tillräcklig D-vitaminproduktion i Sverige. Resterande månader är vi hänvisade till kosttillskott och/eller kost rik på D-vitamin (fet fisk och ägg).

      Varmt lycka till!
      Patrick

    1. Hej.

      Stort tack för tipset! Jag gillar John Cannell mycket och rekommendera för övrigt Vitamin D Councils referensnivåer gällande D-vitamin. John Cannell grundade Vitamin D Council år 2003.

      MVH
      Patrick

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *