Home KOST & NÄRING Välj inte bort äggulan!

Välj inte bort äggulan!

0
14

Det finns dem som gör omeletter på endast äggvita för att de är rädda för fettet i äggulan, rädda för att få för mycket kolesterol. Det är verkligen ett oklokt sätt att hantera ägg på. Ägg är ett fantastiskt livsmedel som innehåller i stort sett alla näringsämnen kroppen behöver förutom C-vitamin. Dock är det äggulan som är näringsrik; äggvitan innehåller knappt några vitaminer och mineraler att tala om (Äggvitan innehåller mer natrium och mer kalium än äggulan, men mindre av alla andra näringsämnen per 100 gram, inklusive protein).

Äggvitan saknar inte bara näringsämnen, den innehåller även ämnen som kan reducera hälsan. Rå äggvita innehåller ett protein som heter Avidin som binder till, och därmed hindrar upptaget av det vattenlösliga vitaminet Biotin (ingår i B-komplexet och behövs bland annat för omsättning av proteiner, fett och kolhydrater och aktivering av vissa enzymer). Avidin förstörs dock av tillagning. Det är ofta protein i äggvitan, inte äggulan, som ger upphov till äggallergi eller äggintolerans bland små barn. Äggulan däremot är värd att spara. En studie publicerad i American Journal of Clinical Nutrition 2002 att bebisar mellan 6-12 månader kan öka sina järnvärden om de får äggula.

Det ironiska med att kasta bort äggulan och endast använda äggvitan som ett sätt att skydda hjärtat är att forskare vid University of Alberta har funnit att äggulan innehåller två aminosyror, tryptofan och tyrosin, med starka antioxidativa egenskaper som kan skydda hjärtat. Forskarna kom fram till att två råa äggulor har dubbelt så mycket antioxidativa egenskaper som ett äpple och motsvarande 25 gram tranbär. Dock reducerades den antioxidativa förmågan med hälften när äggen tillagades. Jag har länge rekommenderat just rå äggula. I tidigare forskning kom samma forskningsteam fram till att äggprotein spjälkades av enzymer i mage och tunntarm till peptider som agerade precis som ACE-hämmare (läkemedel som sänker blodtrycket). Dessa data motsäger den allmänna uppfattningen att äggula skulle öka blodtrycket.

Människor har ätit ägg i miljontals år och man kan med gott samvete äta flera ägg varje dag om du är frisk. Ägg är ett fantastiskt livsmedel. Dina ägg ska dock vara ekologiska och INTE omega-3 berikade. Svenska ägg är fria från salmonella, antibiotika, hormoner och syntetiska färgämnen i fodret.

PS. I ett ägg är äggmassan uppdelad i cirka 35 % äggula och 65 % äggvita, vilket gör att äggvitan ger mer protein per ägg än äggulan. Per 100 gram är dock äggulan mer proteinrik med 15,5 gram protein mot 9,8 gram i äggvitan. Ett normalstort ägg innehåller ca 88 kcal (360 kJ) och väger i genomsnitt 60 gram vilket ger cirka 7,5 gram protein.

PS. Merparten av det kolesterol kroppen behöver producerar kroppen själv. Kost påverkar blodets kolesterolhalt i mycket liten utsträckning.  Får vi oss mycket kolesterol kommer kroppen att reglera ner den egna kolesterolproduktionen.

http://www.ajcn.org/content/75/6/1084.short
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0308814611006248

Comment(14)

  1. Läser just att ägg hämmar upptaget av järn. Men jag får inte veta om det är äggvitan eller äggulan. Är detta något du har kunskap om och vet vilken av äggets delar som hämmar järnupptaget?

    Jag skulle ju inte sluta att äta ägg, men eftersom ägg ingår i min blodpannkaka, så kanske jag skulle dela upp det bättre. Är det gulan som hämmar, så är allt bra, gulan behövs inte i smeten utan jag har lagt den ovanpå efteråt, och kan äta den lika gärna till något annat senare. Är det vitan så är det sämre, då den är med i smeten och ger bra konsistens.

    Jag fick någon idé om att svavlet i gulan reagerar med järn till järnsulfid, men är osäker. Det verkar krävas värme, och det har ju knappast rå gula utsatts för i större mängd.

    Hoppas hoppas att du kan ge mig ett bra svar på om det är gula eller vita det gäller, och om det handlar om rått eller kokt (känner till det om avidin och biotin).

    (Fick också veta att C-vitamin inte hjälper järnupptaget från blod, varför jag kommer att byta mina lingon till lite kött för köttfaktorns skull i stället.)

  2. Återkommer direkt 😀

    Lite googlande gav till slut följande:
    Äggvitan innehåller avidin och conalbumin som hämmar upptaget av biotin respektive järn. Inte från en särskilt seriös site, utan ett forum, så om du vet något som bekräftar, så vore det bra. Frågan är om man lika gärna kan kasta vitorna, eller bara använda dem i redan järnfattig kost, alternativt göra maränger till barnens enda lördagsgodis i framtiden 😉

    Att ägg hämmar upptaget av järn, hittade jag först på siten medicallink.se så det verkar ju rätt seriöst jämfört med t.ex. flashback eller extremalternativare.

    Det är mycket intressant med vad som hämmar eller hjälper upptag, men också förvirrande och ibland frustrerande (t.ex. att spenat kan få leguaner att dö av kalciumbrist när det är så kalciumrikt – man blir helt snurrig till slut).

    1. Hej,

      Ja, olika molekyler påverkar varandra på olika sätt. En del behövs för upptag och funktion av andra ämnen medan andra hämmar upptaget. Conalbumin i äggvitan (som du hade tagit reda på) är ett protein som just är till för att binda till sig metall-oföroreningar som annars kan skada ägget. Avidin hämmas av tillagning så du lär inte få biotinbrist om du äter tillagad äggvita. Om det inte är så att du är ute efter endast protein hade jag satsat på äggulan eftersom den mesta näringen finns i äggulan.

      Ha en frisk och stark dag!
      Patrick

    1. Hej Ingela,

      Varför ska man inte äta omega-3berikade ägg?
      Omega-3-berikade ägg berikas med antingen linfröolja eller fiskolja. Problemet är att du inte vet kvaliteten på dessa samt hur dessa förvaras. Fleromättade fettsyror är oerhört känsliga för hur de förvaras och kvalitet är A och O. Jag vågar påstå att både hantering och grundråvara inte prioriteras i denna industri, tyvärr. Om du vill få i dig omega-3 rekommenderar jag en icke-uppkoncentrerad fiskolja som Eskimo-3. http://www.greatlife.se/halsoprodukter/eskimo-3-pure-120-kapslar/

      Tack för din fråga!
      Patrick

  3. Måste bara få fråga (skyldig till att rensa bort ägggulan som jag är):Enligt artikeln verkar det som att det enda tillfället då äggulan är “nyttigare” än vitan är ju om man nu skulle äta äggen råa, och det är ju inte ofta man gör? Visst innehåller gulan fler näringsämnen än vitan, men känner att det borde finnas bättre källor till dessa näringsämnen än just äggula? Har länge hört att man inte ska äta mer än 1-2 äggulor i veckan på grund av den höga halten kolesterol (det är ju ändå äggulan som ska tjäna som fostrets första näringsrika, fettrika måltid). Har även precis läst en artikel som Aftonbladet lagt ut idag där man enligt en undersökning kommit fram till att de som äter tre eller fler ägg i veckan löper lika stor risk som storrökare att drabbas av åderförkalkning (då på grund av den höga halten kolesterol i äggulan). Jag har själv alltid rensat bort äggulan när jag steker eller kokar ägg. Om jag gör omelett på flera ägg så brukar jag ringla i ungefär en halv äggula, likadan om jag steker flera ägg. Då får jag aldrig i mig mer än ca en äggula i veckan. Det är verkligen en jungel där ute med alla koströn och nya undersökningar m.m. Tänkte bara dela med mig av mina tankar, funderingar o tips, och hoppas att någon har glädje av dom.
    x

    1. Hej X,

      Det stämmer inte att det endast är då äggen är råa som äggulan är ”nyttigare”. Äggulan innehåller betydligt mer näringsämnen än vitan oavsett om ditt ägg är rått eller tillagat. Däremot är det sant att dessa näringsämnen går att få via andra källor. Gällande kolesterol har jag skrivit om det här: http://www.perfekthalsa.se/okategoriserade/kolesterol-ar-livsviktigt-inte-livsfarligt/

      Studien som aftonbladet publicerade är under all kritik och den har blivit ordentligt kritiserad. Jag tänkte först skriva om den men det är så många som har gjort det, bland annat kostdoktorn: http://www.kostdoktorn.se/aggulor-rokning-och-journalistik/

      Jag rekommenderar varmt att du äter just äggulan med ditt ägg; det är något av de bättre livsmedel du kan äta som dessutom inte är speciellt dyrt.

      Med vänlig hälsning,
      Patrick

  4. jag eller bättre sagt hela min familj är ett levande exempel på att ägg inte är farligt alls. ägg, fetaost, oliver och olika hemgjorda syltar beroende på årstid och smör(alltså ingen bordsmargarin riktigt smör) och ibland korvar och bröd var vad vi åt till frukost VARJE dag dvs minst sju ägg per person/per vecka. min dotter som är 15år äter 2 ägg(ibland 3) om dagen och min son som är 2 år äter 1 ägg om dagen och mina är kanske för små/unga för och ha hög kolestrol men jag och övriga i min familj som är vuxna har inte heller det. däremot är det några saker som man måste tänka på vad gäller ägg ätande. jag vill först säga att detta inte är vetenskapligt fakta utan något som jag har lärt mig av min mamma och hon från sin mamma etc. barn 0-3år får äta endast äggulan för att det kan ge eksem och liknande hudåkommor, fick vi lära oss jag tror att de syftar på äggalergi hos småbarn. det andra är att de gamla och vuxna åt inte ägg under sommar perioden och barn och unga fick det om dem ville el var sugen på men det fick man inte varje dag. istället åt man hemgjord yoghurt och bröd eller varm mjölk som är sötad med honung och smörgås. anledningen till det sa dem att ägg är för tungt mat under sommaren. det är var vi har lärt oss av vara förfäder. jag vill tillägga att mina barn äter ägg även under sommaren för en sådan värme finns inte i sverige. vad blir man sjuk av då ??(enligt mina förfäder då inte vetenskapligt som sagt) några av familjens hemligheter:
    1-oljor ska inte användas vid matlagning dvs vid varma rätter. olja används endast vid kalla och vegetariska rätter då blir man inte sjuk. endast smör riktigt smör ingen margarin eller annan blandning.
    2-hemlagad: det enda som mina föräldrar köpte färdigt var bröd dock har deras föräldrar bakat bröd dagligen. allt annat var hemlagad. halv fabrikat existerade inte hemma hos oss. yoghurt, syltar, tomatpure, fermenterade grönsaker, smör ja allt du kan tänka dig producerades hemma.
    3-mjölk var färsk dvs råmjölk dock är det förbjudet i sverige för man kan bli sjuk av det. sjuk kan man bli av allt om man hanterar det fel. opastäriserad mjölk ska kokas eller rättare sagt till strax innan det börjar koka, innan man dricker det. pastöriserad mjölk köpte vi aldrig. här i sverige är bästa mjölk gammaldags mjölk lågpastöriserad och ej homogeniserad.
    jag måste nog också tillägga att varken jag eller mina syskon är lika duktiga som mina föräldrar var. vi själva är uppväxta utan några e ämnen eller andra konstigheter men våra fick äta en hel del av det industri tilverkade vilket inte alls bra. jag har nyligen bestämt mig att återgå till det traditionella för att förbättra livskvaliten igen. halvfabrikat tillagar vi ju inte hemma men jag använder ju mycket av det industri tillverkade. mina barn fick ibland inte alltid barnmat i burk tex. när min mamma såg för första gången det så hon exakt såhär 🙂 matar du ditt barn med hund mat!!! hon menade verkligen det!! nej det där är speciellt tillverkad för små barn, sa jag. skitsnack det luktar för jävligt,sa hon. ibland hinner man inte laga mat och barnen blir ju griniga så då blir det här burkmat, sa jag. då sa hon ge de en frukt el liknade till maten är klar. ge aldrig sånt låt dem vänta på maten…
    ja det blev ett långt kommentar 🙂 det jag vill komma fram till är att ägg eller annan naturligt sak är inte farligt för människan. det viktigaste är att hantera råvarorna rätt. tex om du steker din omelett med oljor så får du kolesterol men om du använder äkta smör får du inte kolesterol. eller om du köper berikade ägg för vem vet vad dessa kan ge en för slags sjukdomar. kycklingen har inte en sådan egenskap och då är det inte meningen att vi ska äta sånt.

  5. Hej igen! Sent svar, råkade surfa in och såg att du frågat om var jag läst att C-vitamin inte hjälper upptaget.

    Det jag fick reda på, var att C-vitamin hjälper ICKE hemjärn, genom att omvandla det till hemjärn som är mer lättupptagligt. På så sätt hjälper ju inte C-vitamin till att öka upptaget av järn från rött kött, blod, lever o.s.v.

    Istället är det köttfaktorn som hjälper till med upptaget av hemjärn. (Googla på köttfaktorn.)

  6. Opastöriserad mjölk är tillåtet i Sverige sedan EU-inträdet.
    Men ingen provade sälja förrän Fjällmjölk i Åre gjorde det 2012, blev stoppade och tagna till domstol.
    Villken slog fast att det just varit tillåtet så länge.

    Detta hörde jag på en föreläsning av en av person med koppling till Fjällmjölk, minns dock inte hans namn.

    Sorry om detta blev en kommentar till en kommentar. Intressant tråd!

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *