Home KROPPEN Tips #7 Exponera dig för solen (men med förnuft)

Tips #7 Exponera dig för solen (men med förnuft)

0
0

Solexponering har utmålats som en livsfarlig aktivitet och aldrig för smörjs så mycket solkräm in som nu. Emellertid är solen den absolut bästa källan till D-vitamin och reglering av viktiga hormoner. D-vitamin är livsviktigt och professor Edward Giovannucci vid Harvard Medical School menar att D-vitamin är det mest anticancerogena ämnet man hittills har stött på.  Det kan förebygga cancer i bukspottkörteln, brösten, livmodern, prostatan och tjocktarmen bland annat med upp till 60 %. D-vitaminreceptorer finns i nästan varje cell i kroppen och vitaminet påverkar mer än bara cancer. Hjärtkärlsjukdomar, diabetes, inflammatoriska tarmsjukdomar, reumatoid artrit, MS och osteoporos för att nämna några få påverkas positivt av D-vitamin. Solexponering påverkar även serotonin-melatonin-funktionen.  Dagens första solstrålar når ögats näthinna vilket stimulerar hjärnan att producera serotonin vilket gör att du blir pigg och motverkar depression. På kvällen när solen går ner går serotoninproduktionen över till att melatoninproduktion som bland annat reglerar sömn, förbättrar immunförsvaret och fungerar som en antioxidant i hjärnan.

Solen är livsviktig och solfobi skapar mer sjukdom än solexponering. Solen kan givetvis skada om man överexponerar sin hud för sol. Solljus som når jorden delas in i UVA- (95 % av allt solljus) och UVB-strålning (5 % av allt solljus) . UVB-strålning stimulerar kroppen att producera D-vitamin men kan orsaka solbränna snabbare än UVA-strålning som däremot går djupare in i huden och är värre på sikt gällande hudcancer, rynkor och åldrad hud. Solskydd som endast blockerar UVB kan öka risken för hudcancer eftersom man luras att stanna längre än man borde i solen. Den varnande solbrännan uppstår senare med  UVA-strålningen som då hinner orsaka skada djup nere i huden under längre tid.

Ett av de viktigaste hälsotipsen är att exponera dig för solens strålar på ett vettigt sätt. En tumregel enligt Vitamin D Council är att din skugga ska vara kortare än du för att UVB-strålarna ska vara tillräckligt starka. Det betyder att det är under timmarna mitt på dagen, månaderna maj till augusti, som solen kan ge tillräcklig D-vitaminproduktion i Sverige. Resterande månader är vi hänvisade till  kosttillskott (D3 inte D2) och/eller kost rik på D-vitamin (fet fisk och ägg). Hälsotips #7 är att exponera dig för solen mitt på dagen under cirka 20 minuters stark sol varje dag utan solskydd men:

  • Sola med måtta och bränn dig inte
  • Drick mycket vatten när du solar
  • Se till att du är fullproppad med antioxidanter från kosttillskott av 100 % whole food. Huden använder antioxidanterna för att skydda huden mot de fria radikaler som solens strålar ger upphov till.
  • Använd fysikaliskt solskydd (inte kemiskt) om du ska vara ute i solen en längre tid. Var oerhört noggrann med kvalitet eftersom det finns mycket miljögifter i vanliga solkrämer som säljs på apotek och i dagligvaruhandel. Bäst på marknaden är The Organic Pharmacy som dock är svår att få tag i och kostar en slant. Finns att köpa på Sundloef och på Grand Hôtel Spa.
tags:

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *