Home KOST & NÄRING Tips #6 Sluta med raffinerat socker

Tips #6 Sluta med raffinerat socker

0
4

Något av det bästa du kan göra för din hälsa är att sluta med raffinerat socker och allt som innehåller raffinerat socker. Det är inte 80/20-reglen som gäller utan 99/1-regeln, dvs under tre månader är det vid maximalt ett tillfälle som du kan äta något som innehåller något som helst raffinerat socker eftersom det är bland det värsta du kan stoppa i dig. Socker har mycket negativa effekter på din hälsa. Nancy Appleton har skrivit boken Lick the Sugar Habit och hon har sammanställt en lista med några de effekter raffinerat socker har på kroppen.

  • Försämras immunförsvaret
  • Förhindrar upptaget av kalcium och magnesium samt skapar brist på koppar och krom
  • Kan öka koncentrationssvårigheter
  • Ökar totaltriglycerider (fett)
  • Minskar vävnadsfunktion och elasticitet
  • Ger näring åt cancerceller och är kopplat till utveckling av bröst-, äggstocks-, ändtarms-, gallgångs-, lung-, gallblåse- och magcancer
  • Försämrar synen
  • Gör saliven för sur och skapar tandrelaterade besvär
  • Bidrar till fetma
  • Ökar risk för autoimmuna sjukdomar som artrit, astma, MS
  • Bidrar till okontrollerad candidatillväxt
  • Bidrar till gallstenar, hemorrojder, åderbrock
  • Ökar insulinpåslaget och leder till tiden till insulinresistens
  • Kan bidra till osteoporos
  • Kan öka blodtrycket
  • Kan öka Advanced Glycation End products (AGE), sockermolekyler som binder till och skadar proteiner. De påskyndar cellens åldrande
  • Kan bidra till eksem och allergier hos barn
  • Stör binjurarnas funktion som är viktiga för att kunna hantera stress
  • Kan störa hormonbalansen, med ökad östrogen hos män och förvärrad PMS hos kvinnor
  • Föråldrar huden genom att förändra kollagenstrukturen
  • Försämrar enzymers funktion
  • Kan förstöra din bukspottkörtel, öka risk för fettinlagring i levern och skada insidan av kapillärerna
  • Kan allvarligt störa din tarmflora
  • Ökar risk för Alzheimers

Sluta helt enkelt med raffinerat socker – helt och hållet. Det är troligtvis det sämsta du kan stoppa i dig och kan du, rekommenderar jag 100/0-regeln.

PS. Står det socker, fruktsocker eller HFCS någonstans i ingrediensförteckningen förslår jag att du lägger tillbaka livsmedlet på hyllan.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/04/20/sugar-dangers.aspx
tags:

Comment(4)

  1. Socker, självklart, men lika viktigt är att utesluta stärkelserika produkter. Alla rotfrukter är rika på stärkelse och som bekant bryts denna ned av amylas till socker.Ovanjordsgrönsaker är däremot nyttiga.
    Förslag: Tips 6 bör lyda: Sluta med socker och stärkelse

    1. Tack för ditt förslag men det finns en anledning till att jag inte skriver som du föreslår. Om du orkar hålla ut så ligger förklaringen i ett framtida inlägg som finns i min inläggspipeline… 🙂

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *