Home KOST & NÄRING Probiotika, kolit och tjocktarmscancer

Probiotika, kolit och tjocktarmscancer

0
26

Ny studie publicerad i septembernumret av American Journal of Gastrointestinal and Liver Physiology visar att höga doser av probiotika (goda tarmbakterier) kan vara bra för inflammatoriska tjocktarmsbesvär. Råttor där man framställt kolit och kolitassocierade cancer fick tillskott av högdos-probiotika från och med 1 vecka innan forskare inducerade kolit fram till råttornas död.  Nästan 30 % av råttorna i kontrollgruppen utvecklade cancer på ett eller flera ställen i tjocktarmen. Däremot utvecklade inte en enda av råttorna i den grupp som fick högdos-probiotika cancer. Dessutom utvecklade råttorna i probiotikagruppen mer angiostatiner, dvs ett, i kroppen, naturligt förekommande protein som fungerar som angiogeneshämmare (hämmar blodkärlsnybildning till elakartade tumörer) och fick fler D-vitaminreceptorer bland annat.

Jag anser probiotika var ett av de absolut viktigaste kosttillskotten för alla att ta och har man besvär med magtarmkanalen blir det extra viktigt. Problemet är att de flesta probiotiska kosttillskotten innehåller prebiotika vilket man får i sig ändå, är för svaga eller har får få bakteriestammar. Vid kolit rekommenderar jag Flora 200-14 (200 miljarder bakterier och 14 klinisk undersökta icke-konkurrerande stammar per kapsel) som en sjudagars kur och därefter Flora 50-14 (50 miljarder bakterier och 14 klinisk undersökta icke-konkurrerande stammar per kapsel), en kapsel per måltid. Jag har inte funnit bättre probiotika och de som läser den här bloggen vet att jag är kvalitetsfanatiker när det gäller kosttillskott. Utöver det är Tistelvinds surkål mycket bra för att förbättra tarmfloran. Den innehåller inget socker och är inte pastöriserad. Läs om vad ohälsa i tarmarna kan göra för hjärnrelaterade besvär här.

Appleyard CB, Cruz ML, Isidro AA, et al.Pre treatment with the probiotic...

tags:

Comment(26)

  1. Tistelvinds surkål har inhandlats. Brukar köpa den ibland och vill absolut påstå att den funkar. Tack för påminnelsen om dess positiva egenskaper….

  2. Jag funderar på att köpa någon probiotika (har aldrig testat det innan), eftersom jag hört mycket bra om det. Men finns det några nackdelar? Det enda jag har hört talas om är någon som blev lite dålig i magen(övergående), men finns det någon anledning till att INTE ta pobiotika?

    Och hur ofta ska man egentligen “hjälpa magfloran på vägen” med probiotika?

    Skulle vara jättesnällt om du kan svara!

    1. Hej Emma,

      Tack för din fråga. Nej, det finns inga nackdelar med probiotika om du ser till att det endast är probiotika och inte prebiotika (ämnen som tarmbakterier lever av ex. FOS (fruktooligosackarider) och inulin (polysackarid som är en kostfiber)) som kan riskera att ge näring till ex candida. Probiotika fungerar inte som hormoner där kroppen riskerar att reglera ned den egna hormonproduktionen vid intag. Probiotika är ett av de tillskott som alla verkligen alla mår bra av. Dock kan man behöva trappa upp gradvis för att reducera risk för övergående tarmbesvär. Givetvis ska man ta probiotika av bra kvalitet som inte är baserad på mjölkprodukter. Lactobacillus kan vara kontraindikerande för personer med mjölkallergi men studien är med största sannolikhet genomförd med billig probiotika gjord på mjölkprodukter. Alla flora-produkter är bra http://www.greatlife.se/halsokost/mage-och-tarm/. Probiotika ska innehålla så många olika stammar som möjligt och alltid Lactobacillus acidophilus DDS-1. Varmt lycka till!

      /Patrick

  3. hej, jag har köpt dom 2 flora preparaten du skrev om , har ulcerös colit så det ska bli spännande att testa… men , när ska man ta dom för bästa resultat ?
    på morgonen när man har tom mage eller på kvällen när den får lugn och ro hela natten.. ska man vara ifrån mat en viss tid innan ?
    tacksam för svar… monica

    1. Hej Monica,

      Kom ihåg att även kostförändringar och stressbearbetning är oerhört viktigt samt att det kan ta ett tag att normalisera tarmfloran. Varmt lycka till! Återkom gärna och berätta hur det går.
      MVH
      Patrick

  4. Hej!
    Hur interagerar probiotiska kosttilskott med skolmediciner så som blodtrycksmediciner, t.ex.?
    Jag har haft lymfocytär kolit ca 5 år, Februari 2012 fick jag dessutom diagnosen diabetes 2.
    Det skulle vara mycket frestande för mig att pröva ett kosttiskott som skulle förbättra tarmfloran men vågar jag p.g.a. mediciner som jag tar?
    Jag är 71 år och har en måttlig övervikt.

    Med vänliga hälsningar

    1. Hej Anja,

      Tack för din fråga. Jag hade först främst fokuserat på en sund kosthållning och därefter lagt till probiotika, multivitaminmineal, Vitamin D3 på höst, vinter och vår samt omega-3. De kommer inte att påverka dina mediciner negativt.

      Varmt lycka till!
      Patrick

  5. Hej!
    Jag har ENORMA magproblem, har gått till flera olika läkare för hjälp och även genomgått många undersökningar. Det enda dom säger är att jag har IBS (vilket jag tror är en symtom vid dålig tarmflora?).. och i mitt fall kan jag inte leva så som jag gör nu..
    Hur tror du det skulle fungera om jag går på en sån där sjudagars kur? Och sedan då övergår till att ta probiotika dagligen?

    1. Hej Elli,

      Jag tycker att du ska göra en ordentlig inventering gällande din livsstil.

      – Om du har sömnbesvär bör du göra allt för att komma till rätta med den. När det gäller sömnen är rutiner A och O. Inga sena kvällar, ingen dator, TV osv efter 21:00. Helt släckt kl. 22. Svårt men viktigt
      – Bearbeta eventuell stress och förlöst sorg. Jag rekommenderar varmt http://www.sorg.se. Läs detta lilla häfte som du kan ladda ner: http://www.sorg.se/dokument/nar_brustna_hjartan_laker.pdf
      – Ät stenålderskost en period och se hur du mår. Bra om du kan äta ekologiskt. Noll skräpmat.
      Kosttillskott som jag rekommenderar:
      Multivitaminmineral: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/multivitamin-och-mineraltillskott-one-daily-9/
      Probiotika: Följ denna trappa: http://www.greatlife.se/vanliga-fragor-och-svar/#180
      Omega-3: http://www.greatlife.se/varumarke/cardinova/
      D-vitamin: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/d3-vitamin-for-vuxna-90/
      Magnesium: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/magnesium-300/
      Magtarmstöd: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/gi-response-mage-tarm/

      Prova ovanstående i 4 månader och återkom gärna och berätta hur det har gått. Jag är helt övertygad om att du kommer att märka en KLAR förbättring.

      MVH
      Patrick

  6. Hej igen och tack för tipsen!
    Ska absolut testa att följa probiotikatrappan och äta enligt stenålderskost, är dock lite tveksam till frukost(?)
    Jag kanske bör tillägga att jag är säker på vart jag fått min “IBS” ifrån. För några år sedan hade jag en ätstörning som resulterade i att jag överkonsumerade laxerande medel, efter det förstördes nog min tarmflora rejält.. tror du då fortfarande att dina tips fungerar för att typ återställa floran? Går i tankar kring avföringstransplantation som du kanske hört om?

  7. Om man har “moderata tarmproblem” och vill återställa en god balans, vilken flora tablett skulle du rekommendera då att ta?
    behövs en sjudagarskur som följs upp med vad? Eller funkar det att ta en “lagom” dos varje dag bara över lång tid? vad är då en lagom dos?
    Vi äter en ren och bra kost, utan gluten och minimalt med socker (liberal LCHF) men verkar inte få ordning på tarmen. En av oss har problem med avföringen som är ibland diarre och ibland hård. Den andre av hudproblem som eksem och klåda, vilket bör hänga ihop med tarmen.
    Varmt tack för svar
    Mariann

    1. Hej Mariann,

      Jag tycker att det räcker med Flora 20-14 och att du inte ska ta Flora 200-14. Däremot kan det vara så att de lösliga fibrerna saknas om du inte äter grönsaker vilket jag är en förespråkare av. Resistent stärkelse kanske skulle vara bra. Det kan även vara så att du har någon mikroorganism som inte ska vara där. Jag vet flera som blivit bra av att ta denna som en kur: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/dysbio-gi/, ökat sitt intag av gröna blad, avokado, omega-3 (EPA och DHA ex Eskimo-3 samt givetvis fysisk aktivitet vilket är viktigt för en god tarmfunktion. tål ni verkligen mjölkprodukter så bra? Pröva gärna att utesluta alla mjölkprodukter förutom ekologiskt smör till matlagning. Tarm och hud hänger ofta samman. Varmt lycka till! Patrick

  8. Hejsan och tack för svar.
    jag har testat mig för nmol i blodet och har 172.

    Jag har i långa perioder uteslutit helt mejerierna men ingen förbättring. Även haft opastöriserat gräsbetes smör vid tillfällen.

    Vi äter mkt grönsaker varje dag och jag tar tom resistent stärkelse som foder till de god bakterierna 😉

    jag ska kika närmare på denna kur 🙂 varmt tack
    Mariann

    1. Hej Jan,

      Jag skulle säga att det absolut är bra med probiotika.

      Jag hr saxat följande från internet (dock inte kontrollerat källanProfessor Ian Rowland, (Professor of Human Nutrition at the University of Ulster), is one of the worlds leading experts on diet and cancer prevention, with a particular interest in probiotics. This is what he has to say: Studies using cultures of human colon cells grown in flasks show that probiotics can interfere with the action of cancer forming substances. When probiotics have been given to laboratory rats, they have decreased the level of gene damage (an important event in cancer) and reduced the numbers of tumours induced in the colon. There are only a few studies in humans because of the difficulties in studying the effects of diet on human cancer. However, in the few studies that have been done, probiotics – sometimes in combination with prebiotics – have shown effects suggesting that they may reduce the risk of colon cancer.
      Studies using cultures of human colon cells grown in flasks show that probiotics can interfere with the action of cancer forming substances. When probiotics have been given to laboratory rats, they have decreased the level of gene damage (an important event in cancer) and reduced the numbers of tumours induced in the colon. There are only a few studies in humans because of the difficulties in studying the effects of diet on human cancer. However, in the few studies that have been done, probiotics – sometimes in combination with prebiotics – have shown effects suggesting that they may reduce the risk of colon cancer.

      J Clin Gastroenterol. 2014 Nov-Dec;48 Suppl 1:S67-9. doi: 10.1097/MCG.0000000000000252.
      Diet, microbiota, and colorectal cancer.
      Akin H1, Tözün N.

      J Appl Microbiol. 2014 Jul;117(1):208-16. doi: 10.1111/jam.12499. Epub 2014 Apr 22.
      Lactobacillus salivarius Ren prevent the early colorectal carcinogenesis in 1, 2-dimethylhydrazine-induced rat model.
      Zhu J1, Zhu C, Ge S, Zhang M, Jiang L, Cui J, Ren F.

      Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2011 Dec;301(6):G1004-13. doi: 10.1152/ajpgi.00167.2011. Epub 2011 Sep 8.
      Pretreatment with the probiotic VSL#3 delays transition from inflammation to dysplasia in a rat model of colitis-associated cancer.
      Appleyard CB1, Cruz ML, Isidro AA, Arthur JC, Jobin C, De Simone C.

      http://www.canceractive.com/cancer-active-page-link.aspx?n=1413

  9. Tycker det är värt att nämna glutenproteinet i kontexten.

    Inte bara utesluta försurande mejeriprodukter och raffinerade njutningsprodukter utan även glutenhaltiga livsmedel och buffra upp tarmfloran med opastöriserad surkål.

  10. Har ett autistiskt barnbarn 3 år med konstant lös avföring 3 ggr/dag sedan 1 års ålder, Enl BVC ej gluten eller lactosintolerant. I övrigt en pigg och glad kille som verkar tåla all mat, men något behöver göras. Vill och har du möjlighet att föreslå något? Tack från orolig mormor.

    1. Hej Ewa,

      Jag hade omgående gjort följande:
      Uteslut
      Gluten och mjölkprodukter förutom ekologiskt smör för tillagning (oavsett vad BVC säger).
      Raffinerat socker, artificiella sötningsmedel, bönor och fleromättade växtoljor förutom ekologisk extra virgin olivolja.
      Skräpmat
      Kolhydrat: sötpotatis, rotfrukter, ekolgiskt arborioris från Saltå Kvarn som sköljs noggrant och kokas i rikligt med vatten.

      Prova att utesluta: tomat, gurka, zucchini, vit potatis under en månad.

      Tag dessa kosttillskott:


      (Denna under vinterhalvåret enligt dosering: 88-90 IU (2,2 – 2,25 mcg)/per kg kroppsvikt.

      Jag förstår om det inte är lätt med kosten med tanke på förskola men försök så långt det går.

      Varmt lycka till och berätta gärna hur det går för ditt barnbarn.

      Har man testat för mjölkprotein?

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *