Home KOST & NÄRING Gammal “sanning” bakom fibermyter

Gammal “sanning” bakom fibermyter

0
1

SvD publicerade, onsdag den 27 april 2011, artikeln Gammal “sanning” bakom fibermyter. Ingressen lyder “För 20 år sedan var det en obestridlig sanning att fibrer motverkar cancer i grov- och ändtarmen. Numera är det få ­forskare som längre tror på ett så enkelt samband…” ‘Det är bra att man slår hål på gamla sanningar och fiber har länge buntats samman i en grupp trots att det finns olika typer av fiber. Kostfiberkurs mini:

  • Fiber är cellulosa, dvs kolhydrater som främst återfinns i växternas cellväggar. Ska man vara noggrann är fiber, kolhydratpolymerer/oligomerer med tre eller flera sockerenheter.
  • Fiber bryts varken ner eller tas upp av tunntarmen utan kommer till tjocktarmen där de fungerar som bränsle åt bakterier och stimulerar tarmarnas arbete.
  • Fiber delas i lösliga (frukt, grönsaker, bär, rotfrukter, frön samt i havre och råg) och icke-lösliga/olösliga (spannmål och fruktskal)
  • Lösliga fiber löser sig i vatten och bildar en gelé som bidrar till att blodsockret höjs långsammare efter en måltid
  • Lösliga fibrer sänker kolesterol medan olösliga inte gör det (dock anses inte kolesterol längre var en riskmarkör för hjärtkärlproblem)
  • Olösliga fibrer skyddar inte mot ändtarmscancer medan fiber från grönsaker och frukt verkar skydda mot cancer i tarmen.
  • Finmalet fullkorn, vilket det mesta av mjölet är, har högt GI trots att det innehåller fiber. Det beror på att moderna kvarnar maler hela kornet till ett mycket fint mjöl som har högt GI.
  • Fiber stimulerar tarmarnas arbete
  • Fiber kan reducera upptaget av vissa mikronäringsämnen (ex. zink och kalcium)

Ät grönsaker, frukt och bär så får du i dig alla fibrer du behöver och framförallt de lösliga fibrerna. Undvik sädesslag helt och hållet i din kost, de innehåller mest olösliga fibrer. Undvik även fiberberikade livsmedel eftersom de ofta innehåller tillsatta olösliga fiber. Om du vill få igång tarmarna: ät lite mer bra mättat fett, drick ordentligt med vatten och tag en rask promenad varje morgon.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gammal-sanning-bakom-fibermyter_6115263.svd

tags:

Comment(1)

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *