Home FYSISK AKTIVITET Förläng ditt liv

Förläng ditt liv

2

Upptäckten av telomerer ledde till att Elizabeth H. Blackburn, Carol W. Greider, Jack W. Szostak fick nobelpriset i medicin 2009. Nu har nobelpriset lett till en bok: The Immortality Edge: Realize the Secrets of Your Telomeres for a Longer, Healthier Life, som omfattar ett program för att förlänga livet. Telomerer är de yttre ändarna på varje kromosom (innehåller DNA, dvs din genetiska profil). Telomerer kan förlängas och förkortas och det senare sker vid varje celldelning. Från början, när spermien befruktar ägget är telomeren cirka 15 000 baser lång och från den tidpunkten börjar varje cell att dela sig vilket förkortar telomeren och när den är cirka 5000 baser lång dör cellen och har vi nått dit har vi dött av på grund av ålder. Korta telomerer bidrar även till sjukdomar som cancer och Alzheimers.

Övervikt, brist på träning, stress och rökning, m.m. bidrar till fria radikaler som ökar hastigheten varvid telomerer förkortas. Det finns aktiviteter som reducerar hastigheten för att telomerer förkortas och därmed bidrar till ökad livslängd; dessa aktiviteter aktiverar en gen som producerar enzymet telomeras som reducerar förkortningen av telomerer.

1. Högintensiv träning
Forskning visar att högintensiv intervallträning reducerar att telomerer förkortas. Träna maximalt i 20-30 sekunder och vila i 90 sekunder. Upprepa detta under åtta set. Dessutom drar du fördel av att kroppens tillväxthormon naturligt stimuleras av intervallträning. Naturligt tillväxthormon bidrar också till åldrandeprocessen försenas.

2. Öka glutation
Glutation är kroppen kraftigaste antioxidant. Den produceras inne i cellen av aminosyrorna Glycin, Glutamat (Glutaminsyra) och Cystein. Ökade glutationsnivåer har visat sig förhindra förkortning av telomerer. Glutationstillskott är dyra och effekterna är omdiskuterade. Du kan naturligt förbättra kroppens möjligheter att tillverka glutation genom att äta mat rik på de svavelrika aminosyrorna som din kropp behöver för att tillverka glutation, ex kött och ägg.

http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/04/14/new-science-of-living-longer-and-how-to-achieve-it.aspx

Comment(2)

    1. Hej Dan,

      Glutation består av tre aminosyror: glycin, cystein och glutaminsyra. Cystein är den aminosyra som man kan riskera att få mindre av och den finns i ägg, kött, lök, vitlök bland annat. Ät givetvis även mat som innehåller alla dessa aminosyror: Kött, fisk, ägg, fågel, skaldjur och musseldjur bland annat. Man kan ta tillskott som fungerar glutationhöjande som exempelvis N-Acetyl-Cysteinn, alfaliponsyra, selen, vissa B-vitaminer, E-vitamin, mariatistel (det finns många andra) men jag hade fokuserat på en hälsosam bra paleodiet med rikligt med grönsaker som också är viktigt. Alla celler i kroppen kan syntetisera glutation men levern är extra viktig i detta sammanhang. Håll den ren med andra ord. Det är även viktigt att du har adekvata D-vitaminnivåer då en metabolit till D-vitamin behövs för glutation i hjärnan. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11893522. Bra vassle antas också öka glutation, men det ska som sagt vara bra vassle. Denna är bäst: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/proteinpulver-vanilj-vital-whey/ Dålig vassle gör mer skada än nytta.

      Varmt lycka till!
      Patrick

      PS. Träning förbättrar glutationnivåer (inga specifika övningar vad jag vet). http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8384616 och http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16858222

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *