Home KOST & NÄRING Den uråldriga människans kost?
Den uråldriga människans kost?

Den uråldriga människans kost?

5

Nutrition Society publicerar bland annat en tidskrift som heter Proceedings of the Nutrition Society i vilken den senaste vetenskapliga forskningen inom nutrition samlas. Proceedings of the Nutrition Society är egentligen riktad till akademiker, forskare och dem som arbetar kliniskt inom nutrition. Emellertid publicerades en intressant och läsvärd artikel av en av mina favoriter inom ämnet: Dr. S. Boyd Eaton. Han är professor i radiologi och medicinsk antropologi från Emory University i Georgia, USA. Hans artikel heter Den uråldriga människans kost: vad var den, och bör den vara ett paradigm för samtida näring? Sammanfattningen lyder:

”Medvetenhet och kunskap om vår ursprungliga kost kan ge den traditionella nutritionsvetenskapen ökade insikter. Den mänskliga arvsmassan har knappt förändrats sedan tillkomsten av den beteendemässigt moderna människan i östra Afrika för cirka 100 000–50 000 år sedan och genetiskt är människan anpassad för de livsmedel som konsumerades då. De bästa tillgängliga uppskattningarna tyder på att våra förfäder erhöll cirka 35 % av deras energi från fett, 35 % från kolhydrater och 30 % från protein. Mättade fetter bidrog med cirka 7,5 % av den totala energi medan skadliga transfettsyror bidrog till försumbara mängder. Det fleromättade fettintaget var högt, med en omega-6 till omega-3-kvot som var närmare 2:1. Idag är kvoten cirka 10:1.

Kolesterolkonsumtionen var betydande, kanske 480 mg/dag. Kolhydrater kom från icke odlade frukter och grönsaker och de stod för cirka 50 % av det totala energiintaget jämfört med den nuvarande nivån på 16 % av energiintaget för amerikaner. Ett högt frukt- och grönsaksintag men däremot ett minimalt spannmåls- och mejeriproduktsintag gjorde den ursprungliga kosten mer basbildande till skillnad från dagens syrabildande kostmönster. Honung bestod av 2-3 % av energiintaget jämfört med dagens 15 % tillsatt socker. Fiberintaget var högt, kanske så mycket som 100 gram/dag, men fytatinnehållet var minimalt. Vitamin-, mineral- och förmodligen även det fytokemiska intaget var cirka 1,5–8 gånger högre än idag förutom gällande Natrium vilket generellt låg på mindre än 1000 mg/dag.

Dagens nutritionsvetenskap lider på grund av brist på en enande hypotes på vilken man kan bygga en koststrategi för att undvika sjukdomar. En förståelse för humanevolution och dess relevans för moderna krav på näringsämnen skulle kunna lösa detta problem.”

Notera att makronutrientfördelningen, det vill säga, 35 % energi från fett, 35 % från kolhydrater och 30 % från protein” skiljer sig åt beroende på var, rent geografiskt, ett naturfolk har befunnit sig. Ju närmare ekvatorn desto större var (är) kolhydratintaget och ju närmare polerna desto större var (är) fettintaget. Betyder denna artikel att vi ska äta och leva exakt som våra förfäder gjorde på stenåldern? Nej, det gör den inte, men det finns en del nyttigheter att ta med sig: försök förbättra din omega-6 till omega-3-kvot så att du når cirka 2:1 vilket du gör genom att inta icke-uppkoncentrerad fiskolja (Jag tar Eskimo-3 och har hittills inte funnit bättre) samt genom att reducera ditt intag av fleromättade växtoljor som rent generellt innehåller mycket omega-6. Undvik fabriksframställda transfettsyror (det finns naturliga förekommande transfettsyror i kött vilka inte har samma skaderisk) och undvik raffinerat socker. Reducera spannmål (framförallt dem med gluten i) och mjölkprodukter (med undantag för ekologiskt smör) men ät mycket grönsaker.

Betänkt att vi har levt i 80 000 generationer som jägare-samlare, 350 generationer sedan den neolitiska revolutionen (jordbrukets inträde) och 2 generationer med processad mat. Det är ganska enkelt: Lägg ditt livsmedelsfokus i samklang med den period vi har levt längst och under vilken vårt genom har utvecklats.

The ancestral human diet: what was it and should it be a paradigm for contemporary nutrition?
S. Boyd Eaton, Proceedings of the Nutrition Society / Volume 65 / Issue 01 / February 2006, pp 1 ­ 6, DOI: 10.1079/PNS2005471, Published online: 07 March 2007

 

Comment(5)

  1. Bra artikel! Men är det inte just fokus på fördelningen av kh/fett/protein som är problemet i många diskussioner och kostråd? Matindustrin tjänar mycket pengar på att sälja på oss dåliga produkter som inte längre kan jämföras med sina evetuella naturliga ingridienser. Jag välkomnar hellre råd om vad som är bra mat, även om jag själv lärt mig mycket med två år på lchf/paleo tänk.

    1. Hej Kristian,

      Tack! Jag håller helt med dig. Man måste anpassa makronutrientfördelningen efter individen (genetik och miljö/livsstil) och bra mat är generellt viktigare än huruvida det ska vara 30 % eller 35 % kolhydrater exempelvis. Dock kan det för en metaboliskt sjuk individ vara viktig med just kvoterna.

      MVH
      Patrick

  2. Hej Patrick!

    Har en fråga angående mejeriprodukter.

    Jag har på senare tid försökt gå till botten med mina magproblem som tar sig uttryck i smärta och bullrande, samt mina ständiga problem med bihålorna – snuva, svullen i ögonen etc.
    Jag testar nu att utesluta gluten och alla mejeriprodukter, är det något mer födoämne du skulle testa att utesluta?
    Hur får jag i mig kalcium i tillräckliga mängder? Bör jag nu börja med tillskott?

    Med vänliga hälsningar

    Hanna

    1. Hej Hanna,

      Det ser ut som om jag inte har svarat på din kommentar. Jag ber verkligen om ursäkt för det.

      Jag skulle utesluta: gluten, mjölkprodukter, soja samt alla andra baljväxter, alla växtoljor förutom olivilja som en start.

      Gällande kalcium: http://www.perfekthalsa.se/allman-halsa/fakta-och-myter-med-osteoporos-benskorhet/

      Jag tycker rent generellt att detta är en god bas:
      Tillskott:
      Multivitaminmineral: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/multivitamin-och-mineraltillskott-one-daily-9/ finns även i 180 tab
      Probiotika: http://www.greatlife.se/halsokost/probiotika/
      Omega-3: http://www.greatlife.se/halsokost/fettsyror-och-omega-3/
      Magnesium: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/magnesium-300/
      D-vitamin: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/citamin-D3-5000-vitamin-K-60/

      Varmt lycka till!
      Patrick

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *