Home KOST & NÄRING Tips #4 Ät protein på morgonen om du äter frukost

Tips #4 Ät protein på morgonen om du äter frukost

3

Observera att du inte behöver äta frukost för att må bra. Om du har svårt att vakna på morgonen kan det bero på en kombination av dålig sömn, mycket gifter som innebär att det sömnrelaterade immunförsvaret får jobba på högvarv samt låg binjurefunktion. Kaffe används ofta för att vakna till liv på morgonen men stora mängder kaffe kan belasta binjurarna och med tiden kan ett behov av kaffe, ofta tillsammans med snabba kolhydrater skapas för att över huvud taget orka med dagen. Det kan i sin tur leda till sämre sömn och en ond cirkel har skapats. Binjurarna behöver protein för att fungera bra och om du kämpar med energinivåerna på förmiddagen är det inte optimalt att äta en kolhydratrik frukost. Binjurarna kommunicerar med levern för att erhålla konstant energi och även levern behöver protein för att fungera optimalt. Kolhydratrika frukostar leder ofta till att blodsockernivån sjunker med följd av att man äter sött eller dricker kaffe för att orka med dagen vilket bidrar till den onda cirkeln. Om du ska äta frukost, se till att den är proteinrik.

tags:

Comment(3)

  1. Hej! Fin sida!
    Jag är väldigt överviktig, otränad och dessutom sockerberoende. Nu har jag bestämt mig för en positiv livstilsförändring som bla inkluderar att återfå min idealvikt samt må bättre och bli piggare.
    Frågorna jag undrar över är; Vad ska jag äta? Vilken träningsform ska jag ägna mig åt, och hur ofta? Enormt tacksam för svar!
    Med vänlig hälsning Ania

    1. Hej Ania,

      Tack för din fråga. Kul att du vill ta tag i din hälsa och göra livsstilsförändringar. Hälsa är en kombination av flera parametrar. Jag hade i din situation gjort följande:

      Kost och Näring
      Paleolitisk kost (stenålderskost). Om du googlar på det kommer du att få mängder av information

      Tillskott av:
      Multivitaminmineral: http://www.greatlife.se/halsokost/multivitamin-mineral/
      Probiotika: Läs detta först: http://www.greatlife.se/vanliga-fragor-och-svar/#180 och sedan finns probiotikan här http://www.greatlife.se/halsokost/probiotika/
      Omega-3: http://www.greatlife.se/halsokost/fettsyror-och-omega-3/
      Magnesium: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/magnesium-300/
      D-vitamin: http://www.greatlife.se/halsoprodukter/citamin-D3-5000-vitamin-K-60/

      Fysisk aktivitet
      Promenera varje morgon i skogen/park/natur i 30 minuter
      Styrketräning 3 gånger per vecka
      Intervallträning 1 gång per vecka
      Starta försiktigt och om du har möjlighet basta efter varje träningspass

      Sömn
      Kom i säng 22 och gå upp 06:00 varje dag för att optimera binjurar och hormonsystemen

      Exponering för solljus
      Exponera sig för så mycket sol som möjligt (utan att bränna sig). På sommaren kan man avstå från D-vitamin-tillskottet om du solar.

      Övrigt
      Andas frisk luft
      Gör sorgbearbetning: http://www.sorg.se

      Varmt lycka till och kom ihåg att hälsa inte är något som plötsligt överrumplar. Det är frukten av dagliga och medvetna val som ett steg i taget och med tiden ger en stark, frisk och hälsosam kropp, själslig inre frid och rakbladsvass mental skärpa.

      Varma hälsningar,
      Patrick

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *