Home KOST & NÄRING Ät kokosfett och gå ner i vikt?

Ät kokosfett och gå ner i vikt?

0
0

År 2009 publicerades en studie i tidskriften Lipids som visar att man ökar det goda kolesterolet (HDL) samt minskar sitt midjemått vid intag av kokosfett. Studien, en randomiserad dubbelblind klinisk studie, omfattade 40 överviktiga kvinnor som delades in i två grupper. Ena gruppen fick 30 ml sojaolja medan den andra gruppen fick 30 ml kokosfett. Båda grupperna följde en balanserad lågkaloridiet och promenerade 50 minuter per dag. Efter en vecka var det endast gruppen som hade fått kokosfett som hade minskat sitt midjemått. Dessutom hade gruppen som fått sojaolja ökat totalkolesterol, ökat det normalt mindre goda kolesterolet LDL samt minskat det goda kolesterolet HDL. Dessa, mindre gynnsamma, förändringar kunde man inte se i gruppen som fick kokosfett däremot. De hade istället minskat LDL, ökat HDL samt minskat i midjemått. Studien varade i tolv veckor och forskarna kom fram till att:

”Det verkar som om tillskott av kokosolja inte ger upphov till dyslipidemi”

Jag har skrivit om mättat fett, som kokosfett till största delen består av, här samt om kokosfett här. Observera att kokosfett inte ska vara i form av den silverförpackning som finns i de vanliga mataffärerna. Dessutom är jag inte förespråkare av lågkaloridieter; de fungerar aldrig över tid. Läs mer här om varaktig viktnedgång.

Dyslipidemi: förhöjda triglyceridnivåer, lågt HDL och högt LDL. Störd fettmetabolism kan vara en riskfaktor för diabetes typ 2 för övrigt.

Ps. Kokosfett och kokosolja är samma sak. Jag rekommenderar dessa kokosoljor/fetter

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19437058

LEAVE YOUR COMMENT

Your email address will not be published. Required fields are marked *