Dåligt råd till gravida gällande omega-3

25 augusti 2011 Kategori: Graviditet, amning & barns hälsa, Omega-3 | 9 Comments »

Sedan jag först skrev detta inlägg har även tillverkarna av Eskimo-3 noterat de synpunkter jag lyfter fram nedan. Jag kan glädjande nog berätta att de kommer att uppdatera sin förpackning (de har alltså haft en process med Läkemedelsverket) vilket innebär att den mindre lyckade varningstexten som det här inlägget handlar om kommer att försvinna. Det är en seger för alla gravida och ammande kvinnor men kanske framförallt för deras barn. Patrick, 2011-09-06. 

Ibland undrar man hur regelverket har konstruerats. Det kan i vissa fall göra mer skada än nytta som i detta fall.

Det finns en uppsjö olika omega-3 produkter. Ni som har läst den här bloggen vet att jag rekommenderar Eskimo-3 eftersom den inte är uppkoncentrerad (högkoncentrerad) vilket gör att den blir extremt stabil över tid. Eskimo-3 håller dessutom otroligt hög renhet och har en unik patenterad metod att tillvarata fiskens naturliga antioxidanter. Jag har hittills inte funnit bättre källa till de viktigaste omega-3-fettsyrorna EPA (Eikosapentaensyra) och DHA (Dokosahexaensyra) och återigen, ni som har läst den här bloggen vet att jag är en total kvalitetsfanatiker när det gäller kosttillskott. Jag letar upp det bästa och nöjer mig inte förrän jag har funnit det.

Vad är det som är så fel med regelverket i detta fall? Jo, Eskimo-3 har valt att klassificeras sig som naturläkemedel. Det är en process där Läkemedelsverket gör en helhetsbedömning av produkten gällande ingredienser, marknadsföringsmaterial, namn på produkten samt användaranvisningar. Eskimo-3 har alltså klassificerats som naturläkemedel utifrån ovanstående kriterier vilket bland annat innebär att de får göra vissa hälsopåståenden som exempelvis ”Eskimo-3 kan bidra till skydd mot hjärt-kärlsjukdomar”. Dessutom blir det lättare att sälja produkten på apotek samt för läkare att skriva ut Eskimo-3 på recept. Det finns dock en ordentlig nackdel med att de är klassificerat som naturläkemedel och det är att de måste skriva följande:

”Användning under graviditet och amning kan ej rekommenderas”

Är det verkligen så att man inte kan rekommendera omega-3 under amning och graviditet? Givetvis inte, är svaret. Titta på en annan omega-3 produkt så märker du att de inte har varningstexten om graviditet och amning. Varför? Anledning till det är att andra omega-3 produkter inte har klassificerats som naturläkemedel (Eskimo-3 är den enda omega-3-produkten på marknaden som har klassificerats som naturläkemedel). Det innebär alltså att en annan omega-3 produkt som innehåller exakt samma mängder av omega-3 som Eskimo-3, slipper ha den, i mitt tycke, för hälsan helt förödande varningstexten. Varför förödande? Jo, är det någon gång i livet man ska inta EPA och DHA (omega-3) är det under graviditet och amning. Det är faktiskt livsviktigt för hjärnutveckling samt det ammande barnets hjärnutveckling.

Det kom nyligen en randomiserad, dubbelblindstudie som visade att gravida som fått tillskott av DHA hade bebisar som hade färre förkylningar och relaterade besvär vid 1,3 och 6 månaders ålder. Dessutom hade bebisar vars mödrar hade intagit DHA kortare perioder av hosta, mindre slembildning, kortare feberperiod men dock kräktes de mer.[1]  Andra viktiga studier som visar hur viktigt det är med omega-3 under graviditeten och under amningen är:

Tillskott av omega -3 i form av DHA, dvs. från fiskolja, under graviditeten och amning är viktigt för korrekt utveckling av fostrets hjärnceller. [2]

Tillräckliga nivåer av omega-3 fettsyran DHA under graviditetens tre sista månader är viktiga för barnets sensoriska, kognitiva och motoriska förmåga senare i livet. [3]

Barn som ammats och vars mödrar tagit tillskott av omega-3 under amningsperiodens fyra första månader uppvisar bättre koncentrationsförmåga vid fem års ålder. [4]

Barn med brist på DHA riskerar att få nedsatt perinatal kortikal utveckling och mognad. Djurstudier har visat att reduktion av perinatal DHA i hjärnan är kopplat till brister i hjärncellsutveckling, synapsstörningar, brister på serotonin, dopamin, neurokognitiva brister ökad risk till oro, aggressivitet och depression. Hos primater är för tidig födsel kopplat till brister i perinatal kortikal DHA och dessa barn riskerar att få en sämre utveckling av den gråa hjärnsubstansen (sköter om hjärnans informationsbehandling). Personer med ADHD eller schizofreni uppvisar brister i den gråa hjärnsubstansen. Detta visar att tillskott av DHA som när hjärnan hos små barn kan förebygga brister i hjärnans utveckling samt undvika risk för psykologiska besvär längre fram hos barnet. [5]

För cirka 200 000 år sedan skedde en stor förändring när det gäller den mänskliga hjärnans utveckling. Grupper som levde i områden nära vatten började utveckla större hjärnor. De åt fisk och skaldjur vilka är mycket rika på DHA. Det ledde med tiden till att deras foster fick stora mängder DHA vilket gav möjlighet till en kraftig och positiv utveckling av hjärnan. Se på Australopithecus som är en grupp utdöda hominider som är närbesläktade med människan. De bodde på inlandet och inte hade tillgång till DHA i samma utsträckning; deras hjärnutveckling stannade på samma nivå som en schimpans till dess att de dog ut; det är ingen slump.

Jag undrar hur många gravida och ammande kvinnor som valt att inte ta Eskimo-3 eller som avråtts ta Eskimo-3 av vänner, läkare eller andra välmenande personer på grund av texten på Eskimo-3-förpackningen. Det är bra med regelverk, speciellt för kosttillskott där mycket är skräp. I vissa fall kan dock regelverket göra med skada än nytta. Omega-3 av bra kvalitet (omega-3 av dålig kvalitet är verkligen inte bra för hälsan – då kan du lika gärna spara dina pengar) är oerhört viktigt för ditt barns framtida utveckling och att välja att inte ta det kan innebära risk för att ditt barn inte når sin fulla hjärnpotential och det är inte en liten sak. Jag förstår inte riktigt hur Läkemedelsverket tänkte? ”Alla naturläkemedel är skyldiga att ha den varningstexten trots att all vetenskap, forskning och evolutionsteori säger något helt annat om det här näringsämnet.” Korkat, inget annat än korkat!

PS. Jag har talat en del med en mycket duktig svensk forskare som forskar på lipider och han ger sina små barnbarn Eskimo-3, just på grund av det jag skriver i inlägget.

[1] http://pediatrics.aappublications.org/content/early/2011/07/28/peds.2010-1386.long
[2] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270355
[3] http://www.jpeds.com/article/S0022-3476(07)00660-9/abstract
[4] http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20655543
[5]  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16949263

Antioxidanter är livsviktiga – speciellt om du tränar!

13 augusti 2011 Kategori: Allmän hälsa, Kosttillskott, Träning | 9 Comments »

Intag av antioxidanter, flavonoider och omega-3 i form av fiskolja i samband med träning kan reducera oxidativ stress visar ny studie. Det här är goda nyheter eftersom oxidativ stress är mycket skadligt och sammankopplat med reducerad hälsa och allvarliga sjukdomar. Oxidativ stress innebär att det förekommer förhöjda nivåer av skadliga reaktiva syreradikaler (även kallade fria radikaler) i kroppens celler och vävnader.

Observera att fria radikaler inte bara är av ondo utan även fyller en viktig funktion eftersom de hjälper kroppens vita blodkroppar att bekämpa bakterier. Dessutom kan de fungera som viktiga signalsubstanser då de hjälper hjärtat att pumpa mer blod vid stressituationer. Emellertid är för mycket fria radikaler skadligt och det tillstånd som kallas oxidativ stress innebär alltså att kroppen belastas av för höga fria radikalnivåer vilket kan leda till nedsatt hälsa och allvarliga sjukdomar. Skador på cellmembranens lipider på grund av fria radikaler, så kallad lipidperoxidation är exempelvis kopplat till både cancer och Alzheimers. Fria radikaler kan även skada DNA i sådan utsträckning att det leder till fel i arvsmassan och det är verkligen inte bra.

Fria radikaler reagerar bland annat med fett, och förutom med fett i cellmembran, gärna med LDL-kolesterol. När LDL-kolesterol angrips av fria radikaler härsknar det och fastnar på kärlväggarna. Med tiden bildas så kallat plack som leder till kärlförträngning. I samband med det frigörs även ämnen som startar inflammatoriska processer vilket leder till inflammationer i kärlen; med tiden utvecklar man hjärt-kärlbesvär. Kolesterol är alltså inte boven i dramat vid hjärtkärlbesvär utan fria radikaler som leder till skadat kolesterol. Läs mer om kolesterol här.  Fria radikaler är helt enkelt något man absolut inte ska ha för mycket av.

Lite kemi: en fri radikal är en atom där det yttersta skalet har tappat en eller flera elektroner . Atomer vill befinna sig i balans vad det gäller laddning och därmed försöker en fri radikal finna atomer som den kan ta elektroner av för att neutralisera sin laddning. Den fria radikalen tar elektroner från andra atomer i sin närhet vilket leder till att den fria radikalen nu blir stabil med fulltaligt antal elektroner i yttersta skalet. Däremot har atomen som den fria radikalen tog elektronerna av, sin tur, omvandlats till en atom med för få elektroner i yttersta skalet, det vill säga en fri radikal med för få elektroner. Den nya fria radikalen letar efter elektroner av andra atomer i sin närhet. Nu har en negativ kedjereaktion startat där atomer i kroppen tar elektroner från varandra. Detta sker under bråkdelen av en sekund; det uppstår mer än en miljon reaktiva radikaler per sekund i våra celler. Emellertid har kroppen utvecklat ett system att hålla denna reaktion under kontroll: antioxidanter. Antioxidanter kan ge bort elektroner till fria radikaler och på så sätt stabilisera dem utan att själva bli jämförelsevis så reaktiva som den fria radikalen. Kroppen tillverkar flera olika antioxidanter exempelvis Superoxiddismutas, Glutation, Alfa-liponsyra, Coenzym Q10 för att nämna några. Det finns även antioxidanter i livsmedel, framförallt grönsaker och frukt. Dessa förstörs dock vid för höga temperaturer vilket gör det viktigt att ära råkost, eller RAW som det heter idag.

Räcker det med de antioxidanter som kroppen själv tillverkar? Mitt svar hade varit ja om du hade frågat mig för 15 000 år sedan. Med den enorma belastning när det gäller miljögifter, stress, dåliga kostvanor och en för hälsan dålig livsstil utbredd bland befolkningen, blir mitt svar: Nej, det räcker inte. En cigarett sägs förbruka 60 mg C-vitamin, tänk då vad en dag i stadens avgaser förbrukar när det gäller antioxidanter. Lägg därtill stress och dåliga kostvanor så skulle jag vilja påstå att mängden ”onaturliga” fria radikaler är på tok för stor för att vi med vårt interna antioxidantproduktionssystem ska kunna hantera det. Allvarliga besvär kopplade till oxidativ stress i relation till för lite antioxidanter sprider sig ju faktiskt som en löpeld i samhället. Kom ihåg att exempelvis en av våra största dödsorsaker, hjärtkärlbesvär inte beror på bland annat fria radikalers påverkan på kolesterol.

Hur var det nu med studien som jag nämnde i inledningen? Jo, forskare i USA hade i en studie med tävlingscyklister testat hur deras nivåer av F2-isoprostaner påverkades av antioxidanter. F2-isoprostaner är en form av markörer för oxidativ stress i kroppen och de är extremt bra mätare för just lipidperoxidation i kroppen. Den cyklistgrupp som fick Quercetin, C-vitamin och omega-3 dagligen (under endast två veckor!), före och under cyklingen hade signifikant reducerade nivåer av F2-isoprostaner i jämförelse med placebo-gruppen, det vill säga de personer som intog flavonoider, antioxidanter och omega-3 hade betydligt lägre nivåer av oxidativ stress. Det är värt att tänka på om du vill undvika skador av fria radikaler i samband med träning vilket ofta översätts till förkyld efter några veckors träning. Resultatet är i och för sig värt att tänka på även om du inte tränar, jag tror som sagt att en genomsnittlig person idag har betydligt mer oxidativ stress i kroppen än vad som är önskvärt.

En av de näringsfysiologer jag anser var bäst på ämnet vet jag alltid tar en multivitamin (osäker på om han tar quercetin) precis innan sitt träningspass. Själv tar jag Quercetin (inte alltid), C-vitamin och Omega-3 dagligen just för att undvika risk för oxidativ stress. Observera att de kosttillskott du tar ska vara av absolut högsta kvalitet. Jag kan inte nog poängtera det. Det vill säga, vitaminer, mineraler, antioxidanter m.m. ska komma från whole food och vara torkade med refractance window drying. Undvik syntetiska isolerade vitaminer, mineraler och antioxidanter. Omega-3 ska komma från ICKE-uppkoncentrerad fiskolja, alltså inte vara 70 % omega-3 som det står på vissa förpackningar. Den ska inte heller komma från linfröolja. Jag rekommenderar fiskolja med maximalt 38 % omega-3 fettsyror. Om du inte kan få tag på högsta kvalitet rekommenderar jag att du sparar pengarna. Kosttillskott av dålig kvalitet gör nämligen alltför ofta skada i kroppen. Dessa är bäst enligt mig: Quercetin, C-vitamin och Omega-3 eller Omega-3.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16298907
http://journals.humankinetics.com/ijsnem-current-issue/ijsnem-volume-21-issue-4-august/effect-of-mixed-flavonoids-n-3-fatty-acids-and-vitamin-c-on-oxidative-stress-and-antioxidant-capacity-before-and-after-intense-cycling

Probiotika reducerar risk för atopiskt eksem hos barn

7 augusti 2011 Kategori: Graviditet, amning & barns hälsa, Magtarmkanalen | 3 Comments »

En studie, publicerad i British Journal of Nutrition, visar att tillskott av probiotika (vänliga tarmbakterier) under graviditeten minskar risken för att utveckla atopiskt eksem, även kallat böjveckseksem eller barneksem, hos barnet. Forskaren Katja Doege med kollegor från universitetssjukhuset i Hamburg har i en metaanalys med sju stycken randomiserade, dubbelblind, placebo-studier, funnit att kvinnor som intagit tillskott av olika former av lactobacillus under graviditeten får barn som har signifikant färre fall av atopiskt eksem under perioden två till sju års ålder. Resultatet är inte förvånande då tarmfloran både före, under och efter graviditeten, dvs under hela livet (och givetvis både för män och kvinnor) är avgörande för en god hälsa. Tillskott av tarmbakterier ingår som ett av mina viktigaste hälsotips.

PS. Kontrollera att ditt kosttillskott av tarmbakterier innehåller Lactobacillus acidophilus DDS-1 och inte endast Lactobacillus acidophilus. DDS-1 är en mycket effektiv sträng av tarmbakterier som anses vara hälsofrämjande. Midwestern University i USA fann i en studie att magtarmhälsan förbättrades avsevärt efter 60 dagars intag av DDS-1-strängen. DDS-1 är mer effektiv än vanlig Lactobacillus acidophilus samt Bifidobacterium bifidum (dessa ska dock finnas i en bra probiotika). Jag rekommenderar Innate Response Flora i olika styrkor. De innehåller DDS-1 plus ytterligare 13 strängar. Deras olika varianter av tarmbakterietillskott har flest icke-konkurrerande strängar samt även starkast dos på marknaden för den som söker det.

Det var Dr. Khem Shahani, mikrobiolog och troligtvis en av världens mest ansedda forskare specialiserad probiotika, som år 1959 upptäckte DDS-1 strängen av Lactobacillus acidophilus. DDS-1 står för Department of Dairy Science Number One vilket var den institution på University of Nebraska-Lincoln som Dr. Shahani forskade vid. Klicka här för lista på hans forskningsartiklar varav en del visar på fördelarna med Lactobacillus acidophilus DDS-1. Dr. Shahani grundade dessutom Nebraska Cultures år 1981 som tillverkar probiotika åt livsmedelsindustrin.

http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8338494&fulltextType=RV&fileId=S0007114511003400 (obs denna studie är relaterad till probiotika och atopiskt eksem men diskuterar inte DDS-1.)